Welkom
Inlognaam:

Wachtwoord:




Vergeet me niet

[ ]
Bezoek onze facebookpagina
Eerste aanslagbiljetten verstuurd door fiscus
23 aug : 11:51  by William Keuninckx
De fiscus is begonnen met het versturen van de eerste van alles samen 7,4 miljoen aanslagbiljetten. Deze maand alleen al gaan er 1.155.000 de deur uit, aldus de FOD Financiën. Hierna een antwoord op de 7 meest gestelde vragen over dat belangrijke document.


Het aanslagbiljet van de fiscus is in aantocht. Dat document, afkomstig van de FOD Financiën, bevat het overzicht van de informatie op uw belastingaangifte, de berekening van uw belastingen, alsook – en daar draait het per slot van rekening om – het bedrag dat u in het beste geval terugkrijgt of in het slechtste geval moet bijbetalen.

1. Wanneer ontvang ik mijn aanslagbiljet?

De fiscus heeft tijd tot ten laatste 30 juni van het jaar volgend op het jaar waarin u uw belastingaangifte hebt ingediend, om de belasting te berekenen en het aanslagbiljet te versturen. Dus in de praktijk tot 30 juni 2025.

“Wij kunnen u echter geen exacte datum meedelen. De datum hangt namelijk van verschillende factoren af: de indieningsdatum van de aangifte, de eventuele controle van de gegevens of de wijze van indiening”, aldus de FOD Financiën. Papieren aangiften moeten bijvoorbeeld eerst worden ingescand en worden dus later verwerkt dan digitale aangiften via Tax-on-web. Diende u uw belastingaangifte online in, dan is de kans reëel dat u sneller het aanslagbiljet krijgt, tenzij uw aangifte er voor controle wordt uitgepikt: “De aangiften die we controleren, worden niet automatisch verwerkt. Voor die gevallen wordt het aanslagbiljet later verstuurd.”

Goed om te weten: de verzenddatum van het aanslagbiljet kan elk jaar verschillen – “het is dus normaal dat u dit jaar het aanslagbiljet op een andere dag ontvangt dan vorig jaar” – en de fiscus maakt naar eigen zeggen “geen onderscheid tussen de aanslagbiljetten met betaling of met terugbetaling”.

2. Ik heb een voorstel van vereenvoudigde aangifte ontvangen. Krijg ik nog een aanslagbiljet?

Jawel, u krijgt in alle gevallen een aanslagbiljet, ongeacht of u akkoord ging met het voorstel dan wel correcties en toevoegingen aanbracht.

3. Hoe krijg ik mijn aanslagbiljet?

Op papier met de post of online in uw eBox, de digitale brievenbus van de overheid. U moet die laatste dan wel hebben geactiveerd op -link-. Zijn jullie samenwonend of gehuwd en dienen jullie een gezamenlijke aangifte in, dan moet u allebei uw eBox activeren als u geen papieren aanslagbiljet meer wenst te ontvangen.

Goed om te weten: de melding via de eBox vervangt de verzending van de belastingberekening via Zoomit. De belastingberekeningen worden dus niet meer ter beschikking gesteld in uw onlinebankomgeving, maar u kunt wel rechtstreeks online betalen via MyMinfin.

4. Hoe kan ik nagaan of mijn aanslagbiljet onderweg is?

Door in te loggen op MyMinfin, want het aanslagbiljet wordt automatisch toegevoegd aan uw online dossier. Aanmelden kan via itsme of met uw e-ID (en pincode). Klik vervolgens bij ‘Mijn Documenten’ op ‘Mijn aanslagbiljet (belastingberekening) raadplegen’.

“Als u uw laatste aanslagbiljet niet vindt, betekent dit dat het nog niet werd opgemaakt. Wij kunnen echter niet zeggen wanneer onze toepassingen het aanslagbiljet zullen versturen. Het heeft dus geen zin om voor deze info met onze diensten contact op te nemen”, voegt de fiscus er fijntjes aan toe.

5. Wat moet ik doen als ik een fout opmerk in het aanslagbiljet?

Gaat het om een feitelijke fout, dan moet u onmiddellijk uw belastingkantoor contacteren. De contactgegevens vindt u op het aanslagbiljet. Merkt u dat het rekeningnummer niet klopt, dan moet u de wijziging doorgeven vóór de 5e dag van de maand waarin uw teruggave zal worden uitbetaald (of voor de 20e van de maand voorafgaand aan uw teruggave als u ervoor kiest om deze wijziging per post door te sturen). Die uiterste datum staat aangegeven op het aanslagbiljet.

Gaat u niet akkoord met het te betalen bedrag (of denkt u recht te hebben op een terugbetaling), dan kunt u een bezwaar indienen. Hiervoor vindt u alle informatie op uw aanslagbiljet onder de categorie ‘Wat moet ik doen als ik niet akkoord ga met de belastingaanslag’.

6. Het bedrag op mijn aanslagbiljet is niet hetzelfde als het bedrag dat vermeld stond in Tax-on-web. Wat nu?

Net als het voorstel van vereenvoudigde aangifte geeft Tax-on-web slechts een “voorlopige berekening van uw belasting”. Het definitieve bedrag wordt pas berekend bij de verwerking van uw belastingaangifte, enkele weken of maanden later. “Het kan gebeuren dat bepaalde informatie nog niet bekend is op het ogenblik van de voorlopige berekening. Het belastingbedrag zal dan in de definitieve berekening anders zijn.”

Hoe dan ook is enkel het bedrag op het aanslagbiljet van tel. U hoeft dus niets te doen als er een verschil is. Tenzij u niet akkoord gaat met de definitieve berekening. Dan kunt u natuurlijk een bezwaar indienen waarin u vermeldt wat volgens u niet correct is en waarom (zie vorige vraag).

7. Ik krijg geld terug van de fiscus. Wanneer landt dat op mijn rekening?

De datum waarop de fiscus het geld overmaakt, staat op het aanslagbiljet vermeld. De overschrijving gebeurt aan het einde van de tweede maand die volgt op de ontvangst van uw aanslagbiljet. Ontving u bijvoorbeeld uw aanslagbiljet op 7 augustus, dan moet u de belasting uiterlijk op 31 oktober terugkrijgen. Maar, zo benadrukt de fiscus, “hou er rekening mee dat het enkele dagen kan duren voor het bedrag op uw rekening komt”.

Bron Het Nieuwsblad / FOD Financiën

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen geven op deze site. Log eerst in of meld je aan Klik hier om aan te melden