Welkom
Inlognaam:

Wachtwoord:




Vergeet me niet

[ ]
Bezoek onze facebookpagina
woensdag 29 december 2021
Einde nabij voor fiscaalvriendelijke bedrijfswagen op diesel
29 dec : 11:40  by William Keuninckx
Heel wat bedrijven zijn hun wagenpark aan het vergroenen. Al kunt u nog tot 1 juli 2023 een bedrijfswagen op fossiele brandstof bestellen met het huidige fiscale voordeel.


De regering-De Croo besliste afgelopen mei dat het fiscale voordeel voor bedrijfswagens op fossiele brandstof vanaf 1 januari 2026 verdwijnt. Auto’s die tussen 1 juli 2023 en december 2025 worden besteld, zullen onder een overgangsregeling vallen. Dat betekent dat 2022 het laatste volledige jaar is waarin u een bedrijfswagen op diesel of benzine kunt bestellen die nog de huidige fiscale voordelen kan genieten. Aan bestaande contracten wordt niet geraakt.

Voor een werkgever is het fiscaal veel voordeliger om een bedrijfswagen aan zijn medewerker te geven dan een brutoloonsverhoging. De kosten voor zo’n wagen zijn immers fiscaal aftrekbaar, net zoals de bijkomende autokosten (denk aan onderhoud, brandstof en verzekeringen). Die fiscale aftrekbaarheid zal de regering nu afbouwen voor alle diesel- en benzinewagens die na 1 juli 2023 worden besteld. In 2028 zal de aftrekbaarheid volledig tot het verleden behoren.

Wat met elektrische wagens?
Voor elektrische wagens blijft de aftrekbaarheid behouden. Vandaag bedraagt die zelfs 100 procent, hoger dan voor auto’s op fossiele brandstof. Maar de regering besliste om de aftrekbaarheid van koolstofvrije wagens tussen 2027 en 2031 af te bouwen naar 67,5 procent.

De belangrijkste reden is dat elektrische wagens steeds goedkoper worden. Bovendien wil de regering de strijd tegen de files niet verwaarlozen. Het gevolg is dat CO2-vrije bedrijfswagens die voor 1 januari 2027 zijn aangekocht, geleased of gehuurd, volledig fiscaal aftrekbaar blijven. Na die datum wordt de fiscale aftrek geleidelijk afgebouwd.

Welke gevolgen voor de werknemer?
Auto’s die tussen 1 juli 2023 en december 2025 worden besteld, zullen onder een overgangsregeling vallen.
Werknemers met een bedrijfswagen zullen op fiscaal vlak voorlopig niet anders worden behandeld: ze worden voor het gebruik van de auto belast op een forfaitair bedrag. Dat ligt lager dan de werkelijke waarde van het gebruik. Het forfaitair bedrag – het zogenaamde ‘voordeel van alle aard’ – is afhankelijk van de cataloguswaarde, de CO2-uitstoot en het type brandstof van de auto. Om het voordeel te berekenen wordt ook rekening gehouden met de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe wagens. Dit verklaart onder meer waarom het 'voordeel van alle aard' in 2022 voor vele bedrijfswagens 10 procent hoger zal uitkomen. De regeringsploeg raakt voorlopig niet aan het systeem en de berekeningswijze, omdat het deel uitmaakt van de grote fiscale hervorming die minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) tegen 2024 moet uitwerken.

Bron: De Tijd