Welkom
Inlognaam:

Wachtwoord:




Vergeet me niet

[ ]
Bezoek onze facebookpagina
Nieuws - categorie 'Fiscaal nieuws'
Wanneer moet de aangifte personenbelasting 2022 worden ingediend?
20 apr : 23:51  by William Keuninckx
Op de persconferentie van 26 april werden de indieningstermijnen bekend gemaakt. Vanaf vandaag is Tax-on-web ook opengesteld.

Volgende termijnen moeten gerespecteerd worden :

U dient uw aangifte zelf in:

op papier: uw aangifte moet ontvangen zijn ten laatste op 30 juni 2022.

via Tax-on-web 2021: u hebt daarvoor tijd tot 15 juli 2022. Dat kan vanaf vandaag.
Bij de eerste aangifte bleek echter nog niet alles op punt te staan. Verwacht wordt dat eerdaags alle mankementen uit Tax-on-web zijn opgelost.

U ontvangt een voorstel van vereenvoudigde aangifte.

Gaat u akkoord met het voorstel? Dan moet u verder niets doen.Gaat u niet akkoord met het voorstel en dient u aanpassingen in via het papieren antwoordformulier? Dan moeten we het formulier ontvangen ten laatste op 30 juni 2022.Gaat u niet akkoord met het voorstel en dient u aanpassingen in via Tax-on-web 2022? Dan hebt u daarvoor tijd tot 15 juli 2022.

U laat uw aangifte invullen tijdens de invulsessies van Fod Financiën.

Invulsessies worden georganiseerd van 2 mei tot en met 30 juni 2022.U maakt voor 6 mei een afspraak om bijstand van een medewerker van Fod Financiën te krijgen. Opgelet: hulp bij het invullen van de aangifte is niet meer mogelijk na 30 juni!

U laat uw aangifte invullen door een mandataris (boekhouder…).

Uw mandataris kan uw aangifte indienen via Tax-on-web 2021 tot en met 30 september 2022. Afibel heeft als mandataris wat extra tijd. Toch vragen wij om uiterlijk begin september alle documenten en info nodig voor het invullen van de aangifte te bezorgen.
Als u de papieren snel bezorgd en wij voor 31 augustus uw aangifte kunnen indienen, krijgt u sneller uw tegoed terug en moet u pas later betalen. Wacht dus niet te lang om ons alle stukken te bezorgen.

printervriendelijk genereer een pdf van dit bericht
0
Belastingformulier nog maar eens dikker geworden
26 mrt : 22:41  by William Keuninckx
Het Vlaamse aangifteformulier voor de personenbelasting bevat dit jaar 839 codes. Dat zijn er tien meer dan vorig jaar. En toen waren er ook al 18 bijgekomen. Net als vorig jaar hebben de meeste nieuwe codes te maken met de coronasteunmaatregelen.

Met tien codes erbij is de Vlaamse belastingbrief alweer wat aangedikt. “Bekijken we het op landelijk vlak, dan zijn er zelfs 48 codes bijgekomen en slechts 34 geschrapt”, zegt Rosseel, adviseur fiscaliteit op de nationale studiedienst van het ACV. “Net als vorig jaar komt de toename op rekening van de coronamaatregelen: 18 nieuwe codes zijn volledig covid-gerelateerd. Denk aan de eenmalige premie en uitkeringen in het kader van het overbruggingsrecht, of nog aan de belastingvermindering voor kwijtgescholden huur of voor het verwerven van nieuwe aandelen in bedrijven die door covid hun omzet zwaar hebben zien dalen. Voorts zijn er nog acht codes bijgekomen die slaan op de relancemaatregelen die in het leven werden geroepen om de gevolgen van covid te beperken.”

Nieuwigheden

Belangrijke bron van geschrapte codes is de nieuwe manier waarop buitenverblijven in het buitenland moeten worden aangegeven. “Dat gebeurt voortaan op dezelfde manier als die in eigen land, op basis van een vastgesteld kadastraal inkomen”, zegt Eric Van Laecke van de ACV-belastingservice, die nog enkele belangrijke nieuwigheden aanstipt: “Het belastingvrij bijverdienen in het kader van het verenigingswerk is flink teruggeschroefd. Ook de fiscale behandeling van een ouder, grootouder, broer of zus ouder dan 65 jaar ten laste verandert: voortaan moeten die zorgbehoevend zijn om nog recht te hebben op de verhoogde belastingvrije toeslag, al is er wel een overgangstermijn voorzien. En privépersonen die een laadpaal installeerden voor hun elektrische wagen, genieten onder bepaalde voorwaarden een belastingvermindering.”

Hopelijk tijdelijk

Een pak van die ruim 800 codes mag dan al amper of hooguit door een handjevol mensen worden gebruikt, het valt op dat er jaar na jaar meer codes bijkomen dan er verdwijnen. “Ik merk bij de politiek inderdaad een zekere koudwatervrees om zelfs in amper gebruikte voordelen – met bijbehorende codes – te snoeien”, zegt Koen Janssens, hoofdredacteur Fiscale actualiteit (Kluwer).

Of de belastingplichtige zich dan maar moet neerleggen bij een almaar ingewikkelder aangifte? “We kunnen ons alvast met twee dingen troosten. Aangezien de coronamaatregelen – dat durven we toch te hopen – tijdelijk van aard zijn, zullen die codes wel weer verdwijnen, misschien al in de aangifte van volgend jaar. En de fiscus vult zelf almaar meer codes vooraf in op Tax-on-web, op basis van attesten en documenten die hij krijgt. Dat maakt het invullen van de aangifte ook een pak minder lastig.”

Al doe je er als burger goed aan die vooraf ingevulde aangifte goed te controleren, gezien de fouten de voorbije jaren.

printervriendelijk genereer een pdf van dit bericht
0
Overlegcomité 4.3.2022 : Naar code geel op maandag 7 maart
04 mrt : 23:09  by William Keuninckx
Het Overlegcomité heeft vrijdag beslist dat we komende maandag naar code geel gaan. Zo goed als alle coronamaatregelen verdwijnen daarmee.
De mondmaskerplicht verdwijnt bijna overal.


Covid Safe Ticket
Concreet verdwijnt de coronapas of het Covid Safe Ticket (CST) in de schuif en moet het CST dus niet meer getoond worden in de horeca of bij evenementen.
Vanaf maandag 7 maart zal de scan app van het CST niet meer werken omdat deze door de overheid wordt uitgeschakeld. In het buitenland kan men wel nog de QR-code scannen.

Ook zowat alle andere coronamaatregelen en -beperkingen qua bezoekersaantallen vallen weg. Alleen de CO2-meters blijven verplicht, net als de ventilatienormen.

Mondmaskerplicht
Verder wordt op de meeste plekken ook de mondmaskerplicht geschrapt. Enkel op het openbaar vervoer en in de zorg moet iedereen boven de 12 jaar nog een mondmasker gedragen worden. Ook in het onderwijs verdwijnt het mondmasker. Toch blijft het dragen van een mondmasker aanbevolen bij grote drukte, in binnenruimtes of wanneer de afstand van 1,5 meter niet kan gegarandeerd worden. Ook voor kwetsbare personen blijft het gebruik van een FFP2-mondmasker aangeraden.

Reizen
Vanaf 11 maart worden de reisregels aangepast. Zo vervalt de algemene verplichting om een Passenger Locator Form (PLF) in te vullen. Het PLF zal enkel nog moeten ingevuld worden voor wie met een vervoerder naar België reist vanuit een derde land dat niet op de witte lijst van de Europese Unie staat. Dat heeft premier Alexander De Croo vrijdag gezegd na afloop van het Overlegcomité. Voor wie naar België reist en beschikt over één van de drie COVID-certificaten vervalt ook de test- en quarantaineverplichting.

Testing en quarantaine
Ook de test- en quarantaineverplichtingen vallen weg voor wie naar België reist en beschikt over één van de drie geldige COVID-certificaten (vaccinatie, test of herstel). “Wie niet in het bezit is van een van deze certificaten en je komt als Belg uit een land dat donkerrood is, dan is er nog wel een testverplichting. Maar voor de rest is het gewoon het DCC (Digitaal Corona Certificaat, red.) tonen”, aldus Vandenbroucke. Voor mensen die uit landen komen met zogenaamde verontrustende varianten (Variants of Concern of VOC), blijven wel de specifieke test- en quarantaineregels gelden.

Bedoeling is ook om op 11 maart de epidemische noodsituatie op te heffen, waarmee meteen een einde komt aan de federale fase van het crisisbeheer. Die federale fase werd bijna exact twee jaar geleden, op 13 maart 2020, afgekondigd.

Het volgende Overlegcomité staat gepland op 25 maart waarbij er gekeken wordt of de barometer kan worden afgeschaft.


printervriendelijk genereer een pdf van dit bericht
0
Het Vlaams beschermingsmechanisme 11 aanvragen
14 feb : 13:58  by William Keuninckx
Vanaf heden kan het Vlaams beschermingsmechanisme 11 worden aangevraagd op de website van VLAIO.

Ondernemingen met een omzetdaling van minstens 60% ten gevolge van exploitatiebeperkingen door de coronavirusmaatregelen kunnen een aanvraag indienen voor de subsidieperiode van 20 november 2021 tot en met 31 december 2021.

Een aanvraag indienen kan enkel online vanaf 14 februari tot en met 31 maart 2022, 20 u.

Bij de online aanvraag Vlaams beschermingsmechanisme 11 zal je ook een voorafbetaling voor de maand januari 2022 kunnen aanvragen.

De steun kan u hier aanvragen
printervriendelijk genereer een pdf van dit bericht
0
Overlegcomité 11.2.22 : Code oranje vanaf 18.2.2022
11 feb : 23:43  by William Keuninckx
Vrijdag 18 februari gaan we naar code oranje. Dat heeft het Overlegcomité vrijdagmiddag beslist. Telewerk wordt niet langer verplicht en kinderen jonger dan 12 jaar hoeven geen mondmasker meer te dragen. Ook voor de horeca en de cultuur- en evenementensector is er goed nieuws.


Vanaf vrijdag 18 februari gelden volgende versoepelingen.

Horeca
*Geen sluitingsuur meer, dus onbeperkt weer op café of restaurant. Ook de beperking van met maximum zes aan een tafel valt weg en rechtstaand consumeren op café mag ook weer.
*Geen mondmasker meer voor klanten, enkel voor personeel
* Nachtclubs en danscafés kunnen weer open aan een capaciteit van 70 procent.
* Het CST blijft nog wel verplicht op cafés of restaurant en in de discotheek.

Evenementen
*Geen beperking meer op de capaciteit van buitenactiviteiten, binnen zijn maximum 200 mensen toegelaten
*Evenementen binnen waarbij het publiek niet volledig zit zijn weer mogelijk. Denk aan congressen, feestjes, of concerten met een (deels) staand publiek
*Mondmasker is verplicht voor zittende evenementen binnen (bv. theater).
*Mondmasker is enkel verplicht voor personeel bij evenementen met een dynamisch publiek, zowel binnen als buiten
*Covid Safe Ticket nodig, vanaf 50 aanwezigen binnen en 100 aanwezigen buiten
*Versoepeling mondmaskers: enkel bij contact met zogenoemde “externen”

En verder is beslist :

Winkelen
*Ook mogen we opnieuw met meer dan twee personen gaan winkelen. Het dragen van een mondmasker is wel nog steeds verplicht tijdens het winkelen.

Telewerk
Verder is beslist dat telewerk niet langer 4 dagen per week verplicht is, maar wordt enkel aanbevolen. Op dit moment is telewerk nog verplicht, al is er wel één terugkomdag per week mogelijk. De werkgevers vragen al langer om dat relatief strenge regime wat te versoepelen. Vanaf vrijdag vervalt dus de verplichting tot telewerk en is het dragen van een mondmasker enkel nog verplicht als er onvoldoende afstand kan worden gehouden op de werkvloer.
Ook teambuildingsactiviteiten en bedrijfsevenementen mogen weer georganiseerd worden. Dat kan zonder mondmasker.

Mondmaskers kinderen
Kinderen jonger dan 12 jaar moeten vanaf zaterdagochtend 19 februari geen mondmaskers meer dragen.

Een volgende Overlegcomité is gepland begin maart waar er geëvalueerd zal worden of er naar code geel kan geschakeld worden.
printervriendelijk genereer een pdf van dit bericht
0
Overlegcomité 21.1.22 : Coronabarometer in code rood, horeca dicht om middernacht
21 jan : 23:11  by William Keuninckx
De lang verwachte coronabarometer is een feit en gaat concreet in over een week, op vrijdag 28 januari. Tijdens deze vijfde coronagolf starten we meteen in 'code rood’. Dat is de hoogste alarmfase, met een hoog risico op overbelasting van het gezondheidszorgsysteem. Ten laatste over drie weken zou er een nieuw Overlegcomité komen om de situatie te evalueren.

De epidemiologische drempels om te schakelen naar ‘code rood’ zijn vastgelegd op 500 patiënten op de afdelingen intensieve zorg en 150 nieuwe ziekenhuisopnames per dag.

Algemeen

• Mondmasker verplicht, telewerk verplicht (1 terugkomdag) en winkelen met maximaal 2 personen.

Publieksevenementen

• Publieksevenementen zoals theatervoorstellingen en voetbalwedstrijden zijn binnen en buiten toegelaten, met uitzondering van “dynamische evenementen binnen” zoals dansfeesten.

• Er geldt een mondmaskerplicht binnen en buiten.

• Covid Safe Ticket (CST) is verplicht vanaf 50 deelnemers binnen en 100 buiten.

• Een capaciteit tot 200 personen is steeds toegelaten. Daarnaast wordt er rekening gehouden met de zaalcapaciteit: grotere zalen mogen verder aanvullen tot een bezettingsgraad van 70 procent of tot 100 procent indien ze de luchtkwaliteit onder de 900 ppm houden.

• Huwelijken en begrafenissen zijn net als nu toegelaten.

Horeca

• Er geldt een limiet van maximaal 6 mensen per tafel binnen, tooghangen blijft verboden. Ook het Covid Safe Ticket blijft verplicht in de horeca binnen (en vanaf 100 personen buiten).

• Het sluitingsuur in de horeca schuift een uurtje op, tot middernacht.

• Discotheken en danscafés blijven dicht.

Georganiseerde activiteiten

• Georganiseerde activiteiten in groep zoals bijvoorbeeld jeugdactiviteiten, verenigingsleven en niet-professionele sportbeoefening zijn toegelaten. Binnen tot 80 personen, buiten tot 200 personen. Overnachtingen op kampen zijn toegestaan.

• CST is optioneel vanaf 50 personen.

Met uitzondering van discotheken en dancings mogen volgende binnenruimten die momenteel gesloten zijn terug openen voor het publiek: pretparken, binnenspeeltuinen, dierenparken en -tuinen, subtropische zwembaden en recreatieve onderdelen van zwembaden, trampolineparken, bowling- en dartszalen, snooker- en biljartzalen, inrichtingen voor paintball- en lasergames, escape rooms, casino’s, speelautomatenhallen en de wedkantoren.

Telewerk
Telewerken is verplicht 4 dagen per week met maximum 1 terugkeerdag per week.

printervriendelijk genereer een pdf van dit bericht
0
AFSCHAFFING VAN FORFAITAIRE BELASTINGREGELINGEN ZOWEL INZAKE BTW ALS INKOMSTENBELASTINGEN
16 jan : 14:06  by William Keuninckx
De regeling waarbij de inkomsten op forfaitaire basis wordt aangegeven, is bij wet afgeschaft vanaf 1 januari 2022. De bestaande ondernemingen genieten van een overgangsperiode tot 31 december 2027. Daarna geldt enkel nog aangifte op basis van de werkelijke dagontvangsten.

Zowel inzake inkomstenbelastingen (IB) als inzake btw zullen voor de volgende beroepsgroepen:
-slager -spekslager
-bakker, brood- en banketbakker
-caféhouder
-heren- en dameskapper - herenkapper - dameskapper
-schoenhersteller
-kleinhandelaar in zuivelproducten - melkventer
-kleinhandelaar in levensmiddelen
-foornijveraar-
-consumptie-ijsbereider
-exploitant van frietkraam - frituurexploitant
-kleinhandelaar in kranten en tijdschriften
-kleinhandelaar in diverse textiel- en lederwaren
-apotheker,

de forfaitaire belastingregelingen worden afgeschaft vanaf 1 januari 2028.

Voor deze beroepsgroepen geldt:

Nieuwe belastingplichtigen/btw-plichtigen mogen vanaf 1 januari 2022 niet langer hun belastbare grondslag (IB) / maatstaf van heffing (btw) bepalen door middel van forfaitaire grondslagen van aanslag die werden vastgesteld in overleg met de betrokken beroepsgroeperingen.
Inzake btw kunnen belastingplichtigen onderworpen aan de normale belastingregeling of aan de vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen, vanaf 1 januari 2022 niet meer opteren voor de forfaitaire belastingregeling.
Bijgevolg mogen alleen de belastingplichtigen/btw-plichtigen die, voor het aanslagjaar 2022 (inkomstenjaar 2021) inzake IB en voor het jaar 2021 inzake btw, verwezen naar forfaitaire grondslagen van aanslag om hun belastbare grondslag (IB) / maatstaf van heffing (btw) te bepalen, deze mits naleving van de wettelijke bepalingen blijven gebruiken
tot uiterlijk 31 december 2027, dat wil zeggen tot het aanslagjaar 2028 (inkomstenjaar 2027) inzake IB en
tot 31 december 2027 inzake btw.

Bron : FOD FINANCIEN
printervriendelijk genereer een pdf van dit bericht
0
Einde nabij voor fiscaalvriendelijke bedrijfswagen op diesel
29 dec : 11:40  by William Keuninckx
Heel wat bedrijven zijn hun wagenpark aan het vergroenen. Al kunt u nog tot 1 juli 2023 een bedrijfswagen op fossiele brandstof bestellen met het huidige fiscale voordeel.


De regering-De Croo besliste afgelopen mei dat het fiscale voordeel voor bedrijfswagens op fossiele brandstof vanaf 1 januari 2026 verdwijnt. Auto’s die tussen 1 juli 2023 en december 2025 worden besteld, zullen onder een overgangsregeling vallen. Dat betekent dat 2022 het laatste volledige jaar is waarin u een bedrijfswagen op diesel of benzine kunt bestellen die nog de huidige fiscale voordelen kan genieten. Aan bestaande contracten wordt niet geraakt.

Voor een werkgever is het fiscaal veel voordeliger om een bedrijfswagen aan zijn medewerker te geven dan een brutoloonsverhoging. De kosten voor zo’n wagen zijn immers fiscaal aftrekbaar, net zoals de bijkomende autokosten (denk aan onderhoud, brandstof en verzekeringen). Die fiscale aftrekbaarheid zal de regering nu afbouwen voor alle diesel- en benzinewagens die na 1 juli 2023 worden besteld. In 2028 zal de aftrekbaarheid volledig tot het verleden behoren.

Wat met elektrische wagens?
Voor elektrische wagens blijft de aftrekbaarheid behouden. Vandaag bedraagt die zelfs 100 procent, hoger dan voor auto’s op fossiele brandstof. Maar de regering besliste om de aftrekbaarheid van koolstofvrije wagens tussen 2027 en 2031 af te bouwen naar 67,5 procent.

De belangrijkste reden is dat elektrische wagens steeds goedkoper worden. Bovendien wil de regering de strijd tegen de files niet verwaarlozen. Het gevolg is dat CO2-vrije bedrijfswagens die voor 1 januari 2027 zijn aangekocht, geleased of gehuurd, volledig fiscaal aftrekbaar blijven. Na die datum wordt de fiscale aftrek geleidelijk afgebouwd.

Welke gevolgen voor de werknemer?
Auto’s die tussen 1 juli 2023 en december 2025 worden besteld, zullen onder een overgangsregeling vallen.
Werknemers met een bedrijfswagen zullen op fiscaal vlak voorlopig niet anders worden behandeld: ze worden voor het gebruik van de auto belast op een forfaitair bedrag. Dat ligt lager dan de werkelijke waarde van het gebruik. Het forfaitair bedrag – het zogenaamde ‘voordeel van alle aard’ – is afhankelijk van de cataloguswaarde, de CO2-uitstoot en het type brandstof van de auto. Om het voordeel te berekenen wordt ook rekening gehouden met de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe wagens. Dit verklaart onder meer waarom het 'voordeel van alle aard' in 2022 voor vele bedrijfswagens 10 procent hoger zal uitkomen. De regeringsploeg raakt voorlopig niet aan het systeem en de berekeningswijze, omdat het deel uitmaakt van de grote fiscale hervorming die minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) tegen 2024 moet uitwerken.

Bron: De Tijd
printervriendelijk genereer een pdf van dit bericht
0
Overbruggingsrecht zelfstandigen verlengd
23 dec : 10:14  by William Keuninckx
Veel zelfstandigen worden opnieuw getroffen door de coronacrisis.
Sommigen staat het water aan de lippen. Er is echter goed nieuws.
Het crisis-overbruggingsrecht wordt daarom verlengd tot 31 maart 2022.


Sinds maart 2020 bestaan er, naast het klassieke overbruggingsrecht (een financiële uitkering met behoud van bepaalde sociale rechten), verschillende vormen van crisis-overbruggingsrecht om zelfstandigen te steunen tijdens de coronacrisis. Op voorstel van minister van Zelfstandigen, David Clarinval, besloot de ministerraad om het crisis-overbruggingsrecht te verlengen tot 31 maart 2022. "Met de meest recente sanitaire maatregelen, heb ik erop aangedrongen dat de drie pijlers van het overbruggingsrecht (het enkele, het dubbele en het overbruggingsrecht dat van toepassing is in geval van quarantaine of opvang van een kind) worden verlengd voor het eerste kwartaal van 2022. Zij die volledig moeten sluiten, zij die hun omzet aanzienlijk zien dalen of zelfstandigen die hun activiteit moeten onderbreken om voor hun kinderen te zorgen tijdens de periode waarin de scholen gesloten zijn, moeten inaanmerking kunnen komen voor financiële steun die in verhouding staat tot het inkomensverlies", aldus minister Clarinval.

In dit kader zal het crisis-overbruggingsrecht worden verlengd op basis van de drie pijlers en in functie van de situatie van elke zelfstandige voor het eerste kwartaal van 2022:

1. Het bedrag van de eerste pijler van het overbruggingsrecht "verplichte sluiting" zal worden verdubbeld:

Om in aanmerking te komen, moeten de zelfstandigen een verplichte en volledige sluiting van hun activiteit aantonen. Zij zullen recht hebben op het dubbele overbruggingsrecht. Het gaat om 2.687, 74 euro (zonder personen ten laste) en om 3.358, 62 euro (met personen ten laste).

2. Het crisisoverbruggingsrecht omzetdaling - pijler 2 wordt verlengd

Om in aanmerking te komen, moeten de zelfstandigen een omzetdaling aantonen van ten minste 40% voor de maand voorafgaand aan hun aanvraag in vergelijking met het jaar 2019. Hier gaat het om 1.343,87 euro (zonder personen ten laste) en om 1.679,31 euro (met personen ten laste).

3. de derde pijler van het overbruggingsrecht in geval van "quarantaine of opvang een kind"

Om in aanmerking te komen, moeten de zelfstandigen een onderbreking van hun activiteit aantonen omdat zij voor hun kinderen moeten zorgen. Vanaf de dag waarop de scholen sluiten, of 20 december 2021, en voor een duur van 7 opeenvolgende dagen, zullen de zelfstandigen recht hebben op een volledige uitkering van 335, 97 euro (zonder personen ten laste) en 419, 83 euro (met personen ten laste).

Bron: persbericht minister David Clarinval
printervriendelijk genereer een pdf van dit bericht
0
Overlegcomité 22.12.21 : binnenactiviteiten verboden, horeca blijft gespaard
22 dec : 23:55  by William Keuninckx
Geen publiek meer tijdens sportwedstrijden, bioscopen en concertzalen dicht en alleen nog buiten jeugdactiviteiten: het Overlegcomité heeft woensdag beslist de coronamaatregelen in ons land nog iets strenger te maken uit vrees voor de oprukkende omikronvariant. Een overzicht.


De regeringen kozen om bijkomende maatregelen te nemen. De maatregelen gaan in vanaf zondag 26 december en lopen tot 28 januari 2022.

CONTACTEN
Bubbels komen er niet. Het Overlegcomité beveelt wel aan om het aantal contacten te blijven beperken, ook tijdens Kerst. Aangeraden wordt ook om zelftesten te gebruiken en goed te ventileren.

Kwetsbare personen krijgen de raad mee hun mondmasker voldoende te dragen. Recente wetenschappelijke studies lijken aan te tonen dat omikron een variant is die langer in de lucht blijft hangen.

HORECA
De regels voor horeca wijzigen niet. Het sluitingsuur om 23 uur blijft behouden.
Op één vlak is er dus wel een verstrenging. “Cafésporten en kansspelen op café zijn niet toegelaten”, klinkt het in het persbericht van minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden.

WINKELEN
Winkelen mag met maximaal twee personen (minderjarige kinderen en leden van hetzelfde huishouden niet meegerekend), en met één klant per tien vierkante meter. Tussen de gezelschappen in die winkels moet anderhalve meter afstand gehouden worden. Als de winkel groter is dan 400 vierkante meter, moet er in toegangscontrole voorzien worden.

THUISWERK
Thuiswerk blijft vier dagen per week verplicht.

EVENEMENTEN/ACTIVITEITEN
Bioscopen, theaters en concertzalen moeten de deuren sluiten.

Ook alle binnenactiviteiten worden verboden, behalve enkele uitzonderingen zoals musea, bibliotheken, erediensten, huwelijken en wellness, en sportactiviteiten zoals zwembaden. Ook kerstmarkten die binnen doorgaan zijn verboden, net als indoor pretparken en dierentuinen.

Evenementen buiten, zoals kerstmarkten, kunnen wel doorgaan als ze niet overdekt zijn door tenten of andere overkappingen. Vanaf 100 bezoekers moet er een circulatieplan zijn met gescheiden in- en uitgangen.

SPORT
Supporters zijn niet meer welkom bij professionele en niet-professionele sportwedstrijden en trainingen, zowel binnen als buiten.

Wanneer het volgende Overlegcomité er komt, is nog niet zeker. Volgens premier De Croo wordt de situatie in de eerste week van januari geëvalueerd.

printervriendelijk genereer een pdf van dit bericht
0
Ga naar pagina       >>